Informationsstrukturer inom den byggda miljön
Digitaliseringen inom fastighets- och byggbranschen förutsätter att de uppgifter som den offentliga förvaltningen besitter är lättillgängliga för olika aktörer i deras vardagliga arbete. KIRA-digi bidrar till att öppna och samordna den byggnads- och kulturmiljöinformation som finns i olika offentliga register så att alla kan använda den.
En smidig informationsförvaltning skapar också förutsättningar för nya innovationer och affärsverksamhet.
Byggnadsinformationen blir tillgänglig för alla
Under en byggnads livscykel samlas det mycket information, allt från investeringsbeslut till återvinning av avfall från rivningen av byggnaden. Uppgifter om byggnader behövs i många besluts- och verksamhetsprocesser, men nuförtiden är uppgifterna fördelade på olika system.
En viktig uppgift inom KIRA-digi är att få de informationshanteringstekniker som utvecklas av olika aktörer att fungera tillsammans. Med tanke på detta är det viktigt att fastställa det centrala informationsinnehållet för en byggnad, dvs. de uppgifter som åtminstone bör finnas och som användare oftast behöver.
Också följande KIRA-digihelheter stöder arbetet med att göra byggnadsinformationen mer tillgänglig för allmänheten: arbetet med helhetsarkitekturen, färdplanen för standardisering och det terminologiska arbetet.
Läs mer om arbetet med att göra byggnadsinformationen mer tillgänglig
Läs mer om fastställandet av den centrala informationen om byggnader
Informationen om kulturmiljöer för allmänt bruk
En gemensam användning av information om byggda kulturmiljöer främjar såväl smidigt beslutsfattande som uppföljning av skyddet. Inom denna projekthelhet förbättras informationsstrukturerna och gränssnitten. På så sätt påskyndas myndighetsarbetet till exempel när det gäller att bedöma behovet att skydda ett objekt.
Läs mer om arbetet med att göra informationen om kulturmiljöer tillgänglig
En gemensam informationsmodell för fastighetsinvesteringar och styrning
Med tanke på fastighetsinvesteringar och fastighetsstyrning skapas det en gemensam, omfattande och standardiserad informationsmodell och gemensamma gränssnitt till olika servicekanaler.
Informationsmodellen skapas av KTI Kiinteistötieto Oy, och i arbetet och utvärderingen deltar bl.a. RAKLI ry och en grupp som företräder fastighetsinvesterare, fastighetsägare och managers. Specifikationer tas fram utifrån informationsmodellerna för centrala processer, såsom uthyrning och underhåll.
Mer information