VR-glasögon av senaste generationen testas i byggprojekt
Byggnadernas kommande användare kan tas med i planeringen via VR-teknik (virtual reality). Projektet testar VR-glasögon och söker nya tekniska tillämpningar i byggprojekt.
Vad söker man en lösning på?
Kunderna bör göras mer delaktiga i planeringen av byggnader. Om man vill planera så användbara byggnader som möjligt får slutanvändarnas kunskaper om planeringen av de egna aktiviteterna inte ignoreras – oavsett hur professionell projekteraren är. Även underhållssidan är viktig när byggnadens användbarhet bedöms.
VR-teknik är den viktigaste metoden för att göra kunden delaktig i planeringen. Därför är det också viktigt att sätta fart på utvecklingen av VR-teknik för projekteringen och på tillväxten i tillhörande affärsverksamhet.
Virtuella 3D-modeller kan även utnyttjas i projekteringen, handledningen av arbetsmoment och kvalitetskontrollen. En virtuellt uppförd byggnad säkerställer att projekteringen är fullbordad och inte behöver ändras i byggfasen.
Mål: att hitta tekniska tillämpningar av VR-glasögon
Projektet testar VR-glasögon av den senaste generationen i byggprojekt och söker banbrytande tillämpningar av tekniken. Målet är att påskynda tillväxten i affärsverksamhet kring virtuella 3D-modeller.
Med VR-glasögon avses en enhet som sätts över ögonen och skapar en virtuell verklighet. VR-glasögon används ofta i t.ex. olika simulationer och spel men kan även utnyttjas i projekteringen av byggnader.
Projektet vill med hjälp av ny teknik förbättra upplösningen märkbart, så att bl.a. läsning av text blir möjligt. När användarupplevelsen och informationsinnehållet förbättras kommer virtuella modeller att användas på fler objekt och skapa mer nytta.
Vad gör projektet?
I inledningsskedet tar projektet fram tillämpningsidéer. Mervärde från virtuella modeller skapas enklast i redan existerande användningstillfällen men det är också viktigt att hitta nya tillämpningar med tanke på utvidgning av affärsverksamheten.
I den andra fasen väljer projektet ut några tillämpningar för praktiska tester så att resultaten även kan utvärderas med tanke på genomförbarheten av andra tillämpningar.
Projektet uppgör en lista på möjliga tillämpningar och exempel på de testade tillämpningarna publiceras som videofilmer på webbplatsen för KIRA-digi. Projektet gör en sammanfattning av de praktiska erfarenheterna och testarnas respons. Testdokumentationen omfattar även använd teknik, uppnådda nyttor och utvecklingsmöjligheter.
De medverkande företagen siktar på en klar ökning av sin VR-affärsverksamhet. Marknadspotentialen utreds och på basis av utredningen uppgörs kommersiella planer, som inte offentliggörs.
Vem drar nytta av det här?
Arkitekter, projekterare och slutanvändare av byggnader, underhållspersonal, VR-teknikföretag.
Kontaktuppgifter