Virtuell natur som stöd för planeringen av byggd miljö
Inom Plehat Oy:s projekt integreras årstidernas växlingar i planeringsprocessen.
Vad söker man en lösning på?
Årstidernas växlingar och de förändringar i naturen som följer av dem kan ännu inte beaktas fullt ut i planeringen av den byggda miljön. Även om landskapet och förhållandena förändras under årets lopp kan planeringsprogrammen ännu inte visa planeringsmodellen under olika årstider.
Mål: att beakta naturens dynamik i planeringen
Målet för projektet är att göra årstidernas växlingar till en del av planeringsprocessen och på så sätt förbättra kvaliteten på hela planeringen på lång sikt.
Vad går projektet ut på?
Vi undersöker vilka problem det innebär att skapa modeller av växtligheten och föreslår olika sätt att införliva det nuvarande planeringsmaterialet i en spelmotormiljö, där man kan skapa modeller med dynamiska egenskaper. Projektet utvecklar arbetssätt och arbetsflöden som involverar datamodeller och spelmotorer. Det här gör det möjligt att visa och undersöka den omgivande naturens egenskaper under planeringsprocessen.
Vilka resultat hoppas man nå?
Förhoppningen är att projektet ska resultera i verktyg som ger ökad förståelse för alla steg i planeringen, byggandet och beslutsfattandet.
Vem drar nytta av projektet?
Planerare, beslutsfattare och intressentgrupper inom olika branscher drar nytta av nya arbetssätt.