Serviceförfrågningar i fastigheter förmedlas från ett system till ett annat
I CGI:s försöksprojekt testar man hur serviceförfrågningar kan förmedlas effektivt mellan fastighetsägarens och serviceföretagarens system.
Vad söker man en lösning på?
Fastighetsägarna, fastighetsadministratörerna och de som tillhandahåller underhållstjänster tillämpar alla olika program för att administrera serviceförfrågningar. Vid utlokalisering av underhållet orsakar användningen av olika program ett vanligt problem: ska man använda fastighetsägarens eller serviceföretagarens system – eller båda? I allmänhet förblir bägge systemen i användning, varvid man löser problemet antingen genom att integrera systemen eller genom att föra in data manuellt från ett system till ett annat.
Integrationen medför ofta extra kostnader för servicedistributören, och fördelarna går förlorade särskilt om man byter servicedistributör i samband med en ny upphandling.
Mål: att förmedla serviceförfrågningar från ett system till ett annat
I projektet strävar man efter smidigare förmedling av serviceförfrågningar, dvs. transaktioner, mellan olika system. Pilotprojektets mål är att bevisa att integrationskostnaderna minskar och flexibiliteten ökar när alla aktörer finns inom ett gemensamt nätverk.
Vad går projektet ut på?
I projektet pilottestas en operatörsmodell för förmedling av arbetsförfrågningar. Målet är att skapa en allmän metod för att förmedla serviceförfrågningar i fastighetsbranschen mellan olika system och att ta reda på fördelarna och kostnadseffektiviteten med ett sådant system.
Fokus i projektet ligger på följande:
- Utredning av potentiella viktiga användare och uppskattning av deras serviceförfrågningsvolymer
- Fungerande pilotsystem
- Exaktare teknisk beskrivning av lösningen
- Utredning av att bygga en riktig plattform (Business Case)
- Alternativ logistik som gör förmedlingsplattformen lönsam för alla parter
Vilka resultat hoppas man nå?
Pilotprojektet producerar närmare information om hur serviceförfrågningar kan förmedlas mellan olika aktörer inom fastighetsunderhållet. Om operatörsmodellen fungerar som planerat minskar integrationskostnaderna och det manuella arbetet i anslutning till dataöverföringen.
Vem drar nytta av projektet?
Fördelar för olika aktörer:
Fastighetsägarna och fastighetsadministratörerna:
- Snabbare svarstider från registrering av en serviceförfrågan till kvittering av åtgärderna
- Uppdaterad situationsbild av alla serviceförfrågningar
Serviceföretagarna:
- Möjligheter att effektivisera den egna verksamheten i och med att servicepersonen använder endast ett system
- Inget behov av manuella överföringar av serviceförfrågningar
- Inget behov av point to point-integrationer
- Förmånligare integrationer i och med att kostnaderna delas av flera aktörer
- Möjligheter till integration av flera system eller kunder
- Möjligheter till sammanlänkning av arbeten eller överföring till andra aktörer