Pappersarbetet inom fastighetshandeln med ett klick
Senatfastigheter och Turre Legal automatiserar pappersarbetet inom fastighetshandeln. Den planerade webbtjänsten minskar fel och gör fastighetsaffärerna snabbare.
Vad söker man en lösning på?
Inom fastighetshandeln måste säljaren samla in, producera och dela uppgifter om fastigheter samt föra in dem i ett avtal. Informationen är splittrad och en stor del av beredningen av en affär går ut på att hantera information. Arbetet medför kostnader, fördröjer affärerna och leder till fel. Fel vid delningen och överföringen av information leder till kostsamma skadestånd.
Mål: fastighetsaffärer med ett klick
I projektet digitaliseras insamlingen och delningen av information inom fastighetshandeln. I och med att de manuella arbetsskedena faller bort frigörs arbetstid för de jurister som sköter affären och de kan erbjuda kunderna bättre service.
Vad går projektet ut på?
Inom projektet utvecklas en webbtjänst som kopplar ihop de datasystem som används av Senatfastigheter, som står för 150 fastighetsaffärer per år, med offentliga databaser, handelsplatser och handelsgränssnitt inom fastighetsregistret.
Vilka resultat hoppas man nå?
Med hjälp av webbtjänsten minskar felen inom fastighetshandeln, affärernas kvalitet ökar och affärerna löper snabbare.
Vem drar nytta av projektet?
Webbtjänsten är till nytta för fastighetsägarna, köparna och aktörerna inom fastighetshandeln.