Experthjälp med VR- och AR-glasögon
I Soveltos projekt testar man hur virtuella glasögon och glasögon för förstärkt verklighet kan bidra till att omvälva underhållsarbetet. Med hjälp av glasögonen kan en erfaren yrkesperson handleda en mindre erfaren person via distans som om han eller hon själv var på plats.
Vad söker man en lösning på?
Underhållet inom industrin, logistiken och den byggda miljön sysselsätter drygt 200 000 personer i Finland. Med underhållet strävar man efter driftsäkerhet. Förebyggande underhåll och kompetent reparationsverksamhet blir allt viktigare i takt med den tekniska utvecklingen i samhället. Också inom fastighets- och transportbranschen blir installationsuppgifterna allt mer mångsidiga och krävande.
Installations- och underhållsprogram kommer sannolikt att höra till de viktigaste användningsområdena för VR-/AR-glasögon. Med hjälp av tekniken minskar antalet onödiga servicebesök liksom även behovet av sakkunskap och de eventuella felen, samtidigt som möjligheterna till fjärrunderhåll ökar avsevärt.
De virtuella glasögonen (VR) och glasögonen för förstärkt verklighet (AR) uppskattas växa till en marknad på hundra miljarder euro i början av 2020-talet.
Mål: Säkrare underhåll
Tjänsten grundar sig på VR-glasögon som bärs av en handledande expert, pekutrustning som kopplas till glasögonen samt AR-glasögon som bärs av en serviceperson eller montör.
I sin planerade form går konceptet ut på följande: Den som utför fältservicen bär AR-glasögon och har en tillräcklig dataförbindelse. Experten har VR-glasögon och datahandskar. Från servicepersonens AR-glasögon förmedlas en 3D-bild och servicepersonens röst till experten. Expertens egna händer kopplas till den mottagna bilden med hjälp av VR-teknik som om experten själv var i samma rum och position som servicepersonen. Servicepersonen ser expertens händer i samma position i förhållande till sin egen omgivning som experten genom sina VR-glasögon.
Utöver de ovan nämnda fördelarna möjliggör lösningen till exempel arkivering av de serviceåtgärder, även de lyckade åtgärderna, som utförts inom fjärrådgivningen. De arkiverade instruktionerna och lyckade serviceåtgärderna kan således kontrolleras när man förbereder ett motsvarande uppdrag, även när det saknas dataförbindelse eller experten inte är tillgänglig. Servicepersonen kan också kontrollera handböcker och instruktionsvideor med samma utrustning utanför fjärrådgivningen.
Vad går projektet ut på?
- De VR- och AR-glasögon införskaffas som behövs enligt förutredningen och som har bästa potential på marknaden.
- Glasögonen testas i fortlöpande yrkesbruk.
- VR- och AR-glasögonen konfigureras och ett program skapas.
- Behovet av en dataförbindelse och de övriga randvillkoren utreds.
- Glasögonens användbarhet och praktiska fördelar undersöks.
- Workshoppar ordnas för att utvärdera resultaten.
- Ett avslutande seminarium hålls.
- De intresserade deltagarnas egna uppgiftshelheter pilottestas.
Förväntade resultat
- Fjärrådgivning där servicepersonen ser expertens händer på serviceobjektet och experten ser samma vy.
- Användning av AR-glasögon för att identifiera och visualisera serviceuppdrag.
- Arkivering av underhållsåtgärder och sammanställning av ett rådgivningsarkiv.
Vem drar nytta av projektet?
Att samla ihop nödvändiga data för glasögonen är på lång sikt till nytta för en stor grupp aktörer som arbetar med installation, underhåll och fältservice. Företag och tredje parter som erbjuder service kan på så sätt utveckla de ovan nämnda mervärdestjänsterna.