En strålande idé: uppdaterad och elektronisk byggnadsinformation
I Hartola kommuns projekt produceras uppdaterad och lättillgänglig byggnadsinformation.
Vad söker man en lösning på?
Kommunerna, räddningsverken, Lantmäteriverket, Befolkningsregistercentralen, Skatteförvaltningen och de övriga myndigheterna har alla sinsemellan avvikande och bristfällig information om befintliga byggnader. Eventuell felaktig information försvårar både myndigheternas arbete och fastighetsägarnas verksamhet.
Mål: lättillgänglig fastighetsinformation
I detta försöksprojekt genomförs och testas ett webbaserat användargränssnitt för att registrera och använda fastighetsinformation som är avsett för fastighetsägarna. Målet är ett fungerande system för att säkerställa, kontrollera och förmedla fastighetsinformation.
Vad går projektet ut på?
Under projektets gång skapas ett nytt användargränssnitt inom Kuntanet-systemet. Därtill samlar man in byggnadsinformation som förs in i systemet, kontrolleras, verifieras och testas.
Vilka resultat hoppas man nå?
Uppdaterad byggnadsinformation för olika myndigheter, fastighetsägare och andra som använder informationen. Med hjälp av systemet kan man lättare verifiera och komplettera den information som samlats in i samband med fastighetskartläggningar och elektroniska byggnadstillståndsarkiv samt överföra den till registren.
Vem drar nytta av projektet?
Alla som behöver korrekt byggnadsinformation: kommunerna, Lantmäteriverket, Befolkningsregistercentralen, Skatteförvaltningen, räddningsverken, posten, olika planerare, fastighetsförmedlare och naturligtvis byggnadernas och fastigheternas ägare.