Effektivt utnyttjad byggutrustning
eRENT Solutions projekt gick ut på att utveckla en plattform för administration av utrustning, som gör det möjligt att digitalisera all användning av byggutrustning. På så sätt förbättras utrustningens nyttjandegrad, och man sparar både tid och pengar.
Vad sökte man en lösning på?
I dag används byggutrustning ineffektivt trots att det görs stora investeringar i den. Man har huvudsakligen kontroll över uthyrd utrustning på traditionellt sätt, dvs. per telefon. Det går åt mycket tid till att leta rätt på maskiner och svinnet är stort.
Mål: mer effektivt utnyttjad och administrerad byggutrustning
Målet för projektet var att skapa en helt ny metod för att utnyttja och administrera utrustning inom byggbranschen. Plattformen för administration av utrustning sparar tid och pengar, minskar svinnet och förbättrar utrustningens nyttjandegrad. I förlängningen var målet att förbättra produktiviteten inom hela byggbranschen.
Vad gick projektet ut på?
Man började med att intervjua arbetsledarna hos de samarbetspartner som deltog i försöket för att få en helhetsbild av de utmaningar som användningen av utrustning medför. Med stöd av helhetsbilden utvecklade man en prototyp av plattformen som samarbetspartnerna fick testa på byggarbetsplatser och i uthyrningsföretag.
Tjänsten inbegrep uppföljning av egen utrustning och administration av hyrd utrustning, så att arbetsledaren via tjänsten fick kontroll över all utrustning som användes. För den egna utrustningen utvecklades NFC-identifierare, så att maskinerna kunde lokaliseras med hjälp av en mobiltelefon. Man började utveckla ett användargränssnitt för tjänsten, där man kan följa maskinerna i en kartvy enligt kategori och objekt. En utrustningsinventering gjordes synlig för alla användare för att öka det gemensamma utnyttjandet.
Utgående från användarnas respons anpassades tjänsten efter företagens behov. Nyttan bedömdes genom att man mätte tids- och kostnadsbesparingarna, svinnet och ändringarna i nyttjandegraden.
Vem drar nytta av projektet?
Byggföretag och maskinuthyrningsföretag.
Vilka resultat gav försöket?
Alla samarbetspartner testade inte tjänsten som planerat, men försöket omfattande ändå de önskade målgrupperna, dvs. byggarbetsplatser och maskinuthyrningsföretag. Under försöket fick man en klar uppfattning om kundernas behov och en bekräftelse på att det finns en marknadsefterfrågan.
Efter att projektet avslutades har man fortsatt att utveckla tjänsten utifrån användarnas behov, och en kommersiell version kommer att lanseras under 2018. Den lösning som utvecklades har även väckt internationellt intresse.