Effektivare handel inom byggbranschen med e-affärer
I projektet tas fram en e-tjänst för byggbranschen i syfte att förbättra upphandlings- och logistikprocesserna samt informationsöverföringen vid affärstransaktioner. Tjänsten ska bidra till att sänka de höga kostnaderna inom byggbranschen i Finland.
Vad söker man en lösning på?
Kostnaderna inom byggsektorn i Finland och Norden är relativt höga jämfört med de övriga EU-länderna. Det totala värdet på handeln med byggprodukter i Finland uppgår till 3,6 miljarder euro.
Genom införande av e-processer inom upphandling och logistik och standardisering av informationsutbytet mellan parterna under byggprojekt kan man uppnå besparingar på uppskattningsvis 200 miljoner euro.
Bygginfo genomför ett pilotprojekt där man utreder och testar möjligheterna att genom standardisering utföra e-handelstransaktioner inom Norden. Om tjänsten förverkligas kan den öppna upp nya möjligheter för finländska organisationer på den nordiska och europeiska byggmarknaden.
Mål: Att pilottesta en tjänst för e-affärer inom byggbranschen
I projektet utarbetas en testversion av en e-tjänst för testning av hur produktinformation inom byggbranschen kan integreras i organisationers informationsöverföring och hur e-tjänsten kan effektivisera upphandlings- och leveransprocessen under byggprojekt. Entreprenörerna, logistikaktörerna och leverantörerna kommunicerar med varandra elektroniskt via tjänsten och på en serviceplattform.
Med hjälp av tjänsten kan företagen hantera sina byggprojekt inom tjänsten. I praktiken innehåller tjänsten hantering av projektens tidsplaner, upphandling, logistik och material. Det sker genom att entreprenörerna först skapar ett schemalagt byggprojekt i tjänsteportalen och matar in de materialplaner som avtalats med leverantörerna samt prislistorna. Schemat för projektet uppdateras via tjänsten och det avspeglas direkt på när materialen levereras till bygget. Parterna i projektet kommunicerar med varandra via e-tjänsten. I Sverige finns en motsvarande tjänst som upprätthålls av organisationen Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard (BEAst).
Det ska också vara möjligt att identifiera och anpassa produktinformation för rapportering i tjänsten. I testversionen används standardiserad produktinformation för tjänster från Bygginfo. Plattformen för tjänsten är förenlig med den europeiska infrastrukturen för affärskommunikation PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line). Den bygger på ett kommunikationsnät till vilket affärsparter ansluter sina it-resurser och kan sedan överföra affärsdokument elektroniskt på ett skyddat och säkert sätt.
Utvecklingen av den nya tjänsten utgår ifrån att tjänsten ska vara lätt att använda och lämpa sig för e-affärer och digitaliseringen av processer i både stora och små organisationer inom byggbranschen.
Vilka resultat förväntas?
Projektet ska resultera i en kundorienterad kravspecifikation för egenskaperna i tjänsten samt i en teknisk plattform för den slutliga tjänsten.
Resultaten publiceras och utnyttjas i kommittén för TEHO-projektet, som består av representanter för framträdande aktörer inom handel, byggprodukter och byggindustrin.
Vem drar nytta av det här?
Projektet ger nytt till företag, entreprenörer, logistikansvariga och produktleverantörer inom byggbranschen.