CubiCasa: Bättre tillgång till inomhusdata
CubiCasa Oy genomförde ett försöksprojekt för att utreda hur kommuners digitala byggnadsritningar kan integreras i ett kostnadseffektivt ekosystem.
Vad sökte man en lösning på?
Byggnadsritningar, som i princip är offentliga och som fås från kommunernas och städernas byggnadstillsynsarkiv, lämpar sig inte nödvändigtvis som sådana för yrkesbruk. I projektet testades om det i samband med digitala beställningar är möjligt att sända samma beställning också direkt till CubiCasas tjänst för digitala planritningar och på så sätt möjliggöra nya leveransformat för olika ändamål.
Mål: Digitala planritningar ger nytta till slutanvändaren
Det tekniska målet med försöket var en lyckad integration mellan olika system. Ett mer omfattande mål var att erbjuda fler möjligheter och effektivare service till slutanvändaren. Om integrationen lyckas kan ett kostnadseffektivt ekosystem utvidgas för övergripande bruk inom den offentliga sektorn.
Ett ytterligare mål var att främja tillgången till öppen data om fastighetsteknik i Finland.
Vad gjordes i projektet?
- Integrationen av CubiCasas system för beställning av planritningar testades i olika fastighetsaktörers system.
- Det skapades 200 planritningar, informationsmallar, för leverans ”on-demand”
- Den slutliga tjänsten skulle fungera så här:
- Kunden loggar in på beställningssystemet.
- Kunden söker fram önskat objekt med hjälp av adressökning.
- Kunden får en färdig planritning av objektet och kan genast bearbeta ritningen.
Vilka resultat gav försöket?
- Klara resursbesparingar
- Positiv respons om en nyttig och lättanvänd tjänst Tjänsten ansågs underlätta dagliga rutiner
- Budskap till branschen om en tjänst som är nyttig och kan göra rutiner lättare
- Kartläggning av servicebehovet och nya perspektiv för fortsättningen
CubiCasa fortsätter utvecklingsarbetet och diskuterar integration med vissa aktörer