Byggnadsinformationsmodeller taggas i stil med sociala medier
Digitala byggnadsinformationsmodeller (BIM) blir mer användbara om de via taggar kan förses med metadata – såsom i sociala medier. Arkkitehdit Sankari Oy testar BIM-taggning med hjälp av prototyper.
Vad sökte man en lösning på?
De digitala, tredimensionella BIM-modellernas struktur och namngivningspraxis baserar sig vanligtvis på modelleringsprogrammens interna datastruktur. Dessutom har de ofta utvecklats enligt utländska standarder, så att strukturen och hierarkin inte motsvarar den lokala byggbranschens sedvanliga praxis eller andra dataorganiseringssätt som är bekanta för användarna.
Användare av BIM-modeller skulle få nytta av möjligheten att förse modellerna med metadata genom taggning, såsom är brukligt i sociala medier. Då förbättras BIM-modellens användbarhet både i modelleringsfasen och efter den.
Mål: att användare av BIM-modeller får möjlighet att lägga till metadata genom taggning
I projektet testar vi att lägga till metadata genom taggning; en metod som är bekant för många användare från andra medier. Vi testar även hur taggning kan användas vid lagring av uppgifter om BIM-objekten.
Det lätta och flexibla metadataformatet främjar modellernas användbarhet både i modelleringsfasen och efter den, vilket möjliggör ett omfattande utnyttjande av modellerna också för andra än yrkesverksamma i byggbranschen.
Projektet utvecklade och testade själva taggningsprincipen. Dessutom testades potentialen i mer lättillgängliga metadata genom tre verktygsutvecklingsprinttar. Projektet planerade och testade lagring av taggar i BIM-modeller samt automatisk nedärvning av taggar per objektklass och tog fram olika prototyper.
Vem drar nytta av det här?
Användare av byggnadsinformationsmodeller, bl.a. arkitekter och byggnadsingenjörer.