Bluetooth-fyrar guidar i staden
I JHL Finlands projekt testar man hur Bluetooth-fyrar fungerar som lokala databanker i byggnader.
Vad söker man en lösning på?
Bluetooth-beacons är små digitala anordningar som via en radiosignal sänder information till mobila enheter. Med hjälp av beacons, dvs. fyrar, kan man förmedla väsentlig information till användaren till exempel om service i närheten. Beacons används till exempel som ett marknadsföringsinstrument. I det aktuella försöksprojektet utreds om man med hjälp av Bluetooth-beacon-teknik kan skapa tjänster för konsumenter som vill ha information om byggnader.
Bluetooth-beacons kan jämföras med QR-koder som man avläser med mobil utrustning och som ger detaljerad information om det objekt där de sitter. QR-koder måste dock avläsas på plats och kräver ofta egen mjukvara. Fördelen med beacons är att signalen söker upp användaren och vid behov styr denna till objektet med hjälp av kartappen i en smartenhet. Beacon-mobilappen, vars koncept tagits fram av JHL Finland och som genomförts av Superapp Oy är en helhetsbetonad lösning för stadsmarknadsföring.
Mål: Utreda möjligheterna med Bluetooth-beacons
Med hjälp av resultaten utreder man vilka fördelar beaconteknik har i praktiken, hur lätt den är att ta i bruk och administrera samt huruvida konsumenterna hittar den information som bygger på beacons. Ett annat mål är att ta reda på i vilka objekt tekniken lönar sig att använda.
Vad går projektet ut på?
I det första skedet har vi tagit fram en mobilapp i samarbete med en programvaruleverantör. I det andra skedet testas beacons och sprids till flera platser tillsammans med våra samarbetspartner. Testning har utförts till exempel inom fastighetsförmedlingen: information om objekt som är till salu har laddats in i offline-beacons och använts som hjälp i marknadsföringen.
Vilka resultat hoppas man nå?
Klara riktlinjer för att utveckla den kommande verksamheten och förnya stadsmarknadsföringen.
Vem drar nytta av projektet?
Projektets resultat är till nytta för hela fastighets- och byggbranschen, eftersom försöksresultaten är offentliga. Vi hoppas att de tjänster som bygger på bluetooth-beacons ska utvecklas och bli det ”nya normala”, inte bara en del av vår egen verksamhet.