Blok
Blok är en virtuell mäklare för enkel, förmånlig och smidig försäljning av en bostad. Webbtjänsten innehåller alla tjänster som behövs, från prisbestämning till köpebrev. Projektet har avslutats och Blok fortsätter verksamheten. Företaget har tagits upp på listan över de 100 mest intressanta uppstartföretagen.
Vad sökte man en lösning på?
Syftet med experimentet med Blok var att reda ut om det fanns efterfrågan för en ny digital tjänst för automatiserad försäljning av bostad. I experimentprojektet kartlades bostadssäljares behov och utreddes hur bra tjänsten uppfyllde dessa. Kartläggningen dokumenterades som en kundväg och den används för vidareutveckling av tjänsten.
Mål: Virtuell mäklare för enklare försäljning av bostad
En virtuell mäklare gör försäljningen av en bostad enkel, förmånlig och smidig. Nättjänsten automatiserar försäljningen av bostad och innehåller alla tjänster som behovs, inklusive en riktgivande prisbestämning, professionell fotografering, bostadsannons, köpeanbud och köpebrev samt ett kunnigt mäklarteam som stöd. Via tjänsten är det också möjligt att motta, godkänna och förkasta erhållna erbjudanden om bostaden med hjälp av en elektronisk underskrift. Bostadens ägare presenterar bostaden självständigt och därför är tjänsten betydligt förmånligare än en konventionell mäklare.
Vilka resultat gav försöket?
De uppställda målen för projektet uppfylldes och 1–2 bostadsaffärer överskreds med bred marginal. Under försöket såldes 22 bostäder. Under projektet intervjuade och kartlade man de första kunderna och använde denna information till att utveckla tjänsten.
Vem drar nytta av det här?
Projektet sätter fart på förnyelse inom branschen, uppmuntrar försök med nya metoder och stöder digitaliseringen av fastighetsaffärsverksamheten. Projektet gav upphov till en debatt som har fått fastighetsbranschen att begrunda sin framtid och digitaliseringens, automatiseringens och den artificiella intelligensens roll i den.