AI som stöd vid bostadsvisningar
Att köpa en bostad innebär en stor anskaffning. Projektet utreder om köparen kan ha nytta av artificiell intelligens (AI).
Vad söker man en lösning på?
I Finland är årligen cirka 150 000 bostäder till försäljning, och i cirka 80 procent av fallen anlitar köparen en mäklare. Antalet personer som själva säljer sin bostad ökar, och för dem finns det olika tjänster. Däremot har köparna glömts bort. Att köpa en bostad innebär en stor anskaffning, och vi antar att köparen behöver opartiskt stöd och sakkunskap som stöd för sitt beslut.
Mål: att utreda köparens behov
Det huvudsakliga målet för projektet är att utreda vilka tjänster och vilken information köparen behöver som stöd för sitt beslut samt vilken betydelse det har att stödet är enkelt och lättillgängligt. För att kunna bedöma möjligheten att utnyttja AI i tjänsten utreder man också om olika användare har liknande behov. Den stora frågan är om en virtuell assistent som utnyttjar AI och big data kan ge ”en utomstående, opartisk åsikt” eller annan information som köparen vill ha.
Vad går projektet ut på?
Med hjälp av en enkät utreder man olika köpares behov av information och hur likartat behovet är. Dessutom utarbetas en preliminär modell för tjänsten, som testas vid verkliga bostadsvisningar.
Projektet utreder om en virtuell assistent som använder AI och big data kan vara en lösning som lockar köparen. Slutresultatet är en beskrivning av en prototyp av tjänsten och utvärderingar av externa tjänster och externa data.
Vem drar nytta av projektet?
Hela bostadsmarknaden. Om köparna känner sig säkrare när de fattar sitt beslut effektiviseras sannolikt hela bostadsmarknaden.