Vanliga frågor och svar
Vem kan ansöka om stöd?
Stöd kan beviljas företag, föreningar, kommuner eller juridiska personer med ett FO-nummer som skött sina skyldigheter, såsom skatter och avgifter, på behörigt sätt och som genomför ett projekt som uppfyller kriterierna för KIRI-digi-programmet. Den som genomför projektet kan vara från Finland eller från något annat land.
Vad är ekonomisk verksamhet?
Ekonomisk verksamhet innefattar all produktion, förmedling och försäljning av varor och tjänster. I EU räknas alla enheter som idkar ekonomisk verksamhet som företag, oberoende av deras juridiska ställning, och i denna bemärkelse kan också föreningar eller personer vara företag.
Vad är icke-ekonomisk verksamhet?
I EU anser man att det inom kultur- och kulturarvssektorn förekommer verksamhet som inte påverkar marknaden och handeln mellan medlemsstaterna, och då är det frågan om icke-ekonomisk verksamhet. Inom kultursektorn förekommer också mycket normal ekonomisk verksamhet. Olika slags forskningsinfrastrukturer kan också utöva både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet.
Måste det ingå aktörer från den offentliga sektorn i projektet?
Det måste inte, men det får göra det.
Kan ett universitet ansöka om finansiering för ett försöksprojekt?
Ja. EU:s allmänna gruppundantagsförordning nämner i allmänna ordalag forsknings- och informationsspridningsorganisationer.
Vilken storleks projekt kan få stöd?
KIRA-digi-programmet delar ut ca 2 miljoner euro varje år, men det har inte fastställts något maximi- eller minimibelopp för enskilda bidrag. För att uppnå målet med försöksprojekten och testa olika infallsvinklar är det ändamålsenligt att dela ut stöd till flera projekt varje år. Från och med 2017 finns det därtill ett särskilt stöd för småskaliga försök, den så kallade försökstusenlappen (1 500 €/försök).
Kan eget arbete räknas till självfinansieringsandelen?
Ja.
Kan man få stöd för mervärdesskatteutgifter?
Mervärdesskatt kan endast räknas in i de kostnader som projektfinansieringen ska ersätta ifall de är definitiva kostnader för den som beviljats finansiering och denna inte har rätt att bokföra mervärdesskatten under ett separat moment för statens mervärdesskatt eller om denna inte får ersättning för mervärdesskatten på annat sätt.
Kan stödnivån vara under 40 procent?
Om det ingår produktutveckling eller försök som siktar på kommersiell verksamhet och projektet därför inte vill offentliggöra resultaten är stödnivån 25 procent. Stödnivån kan emellertid höjas beroende på företagets storlek (medelstora företag 35 procent, små företag 40 procent).
Hur fastställs stödnivån om det ingår både stora och små företag i ett konsortium som söker understöd?
Om det ingår verkligt samarbete i projektet och minst ett av företagen är ett litet eller medelstort företag och inget enskilt företag står för mer än 70 procent av de stödberättigande kostnaderna är stödandelen 40 procent för experimentell utveckling.
Hur fastställs stödnivån om det ingår utländska aktörer i konsortiet?
De sökandes nationalitet eller verksamhetsort påverkar inte stödnivån.
Hur höga allmänna kostnader godkänns som stödberättigande utgifter?
Det har inte fastställts ett tak för de allmänna utgifterna, men när man planerar de allmänna utgifterna lönar det sig att tänka på att projektets genomförbarhet (bl.a. genomförbarheten inom ramarna för de befintliga resurserna) och effektivitet (bl.a. vilka resultat som uppnås med finansieringen) också bedöms när stödet beviljas.
Finns det några särskilda villkor för konsortier med flera aktörer?
Det måste finnas en ansvarig sökande för konsortier med flera parter. Alla parter måste fylla kriterierna för finansiering enligt gruppundantagsförordningen. Se mer detaljerade anvisningar under punkt 11 i stödprogrammet.
Måste försöksprojekten följa lagen om offentlig upphandling?
Projekten måste följa lagen om offentlig upphandling (1397/2016) om stödmottagaren är en offentlig upphandlingsenhet eller om över 50 procent av upphandlingens kostnader täcks med bidrag beviljat av miljöministeriet och/eller med annan offentlig finansiering. Om en offentlig upphandling har gjorts i strid med bestämmelserna om offentlig upphandling är upphandlingspriset inte en godtagbar kostnad i ansökan.
Hur behandlas ansökningarna?
Ministeriet kontrollerar först att sökanden uppfyller de villkor som ställs på understödstagare (t.ex. registrering och betalda skatter och avgifter) och att projektet är förenligt med stödprogrammet. De ansökningar som uppfyller stödprogrammets villkor går vidare för behandling i bedömningsgruppen. Projektets styrgrupp lägger utifrån bedömningsgruppens bedömning fram ett förslag för ministeriet om vilka projekt som ska stödjas. Understödsbesluten upprättas av miljöministeriet.
Vem deltar i bedömningen av ansökningarna?
Med tanke på bedömningen av ansökningarna har det tillsatts en bedömningspool med branschexperter som kan kompletteras ytterligare under projektets gång. Poolen utses av den strategiska ledningsgruppen för projektet. I bedömningspoolen ingår bl.a. representanter för ministerier, universitet och forskningsinstitut, företag, den kommunala sektorn, föreningar och stiftelser. I bedömningen av ansökningarna för respektive ansökningsomgång kan endast de medlemmar i bedömningspoolen delta som inte har bindningar till de organisationer som deltar i den specifika ansökningsomgången.
Hur har bedömarnas tystnadsplikt och jävsfrågor beaktats?
Alla medlemmar i bedömningspoolen har undertecknat en skriftlig sekretess- och oavhängighetsförsäkran, där de förbinder sig att genomföra bedömningen konfidentiellt och inte överlåta ansökningar, arbetsplaner och uppgifter i dem till tredje part. När bedömningen är klar överlämnas projektansökningarna och det material som sammanställts i samband med bedömningen till miljöministeriet.
I sekretess- och oavhängighetsförsäkran har medlemmarna i poolen också uppgett sina bindningar till olika organisationer. Bindningarna kommer dessutom att ses över inför varje ansökningsomgång. En bedömare som har bindningar till en sökande som deltar i en viss ansökningsomgång (huvudsaklig sökande eller en annan part i ansökan) förklarar sig jävig när det gäller bedömningen av ansökningar för hela den ansökningsomgången.
Vem har tillgång till ansökningarna och deras innehåll?
Ansökningarna blir tillgängliga för bedömning endast för de bedömare som deltar i den specifika omgången. Dessutom har digitaliseringschefen och den administrativa projektchefen tillgång till materialen, eftersom de leder bedömningsprocessen och svarar på frågor om bedömningen, men de deltar inte i poängsättningen av ansökningarna.
MER INFORMATION
Allmänna frågor om KIRA-digi-projektet och om försöksverksamhet: