Mitä KIRA-digi on?
KIRA-digin tavoitteet
KIRA-digi toteuttaa julkisten palveluiden digitalisoimisen kärkihanketta. Vuoden 2018 loppuun kestävän KIRA-digin rahoitus on yhteensä noin 16 miljoonaa euroa, josta puolet maksaa valtio ja puolet kiinteistö- ja rakentamisala.
Tavoitteena on avata rakentamisen ja kaavoituksen julkinen tieto kaikkien helposti käytettäväksi, kehittää sujuvasti yhteen toimivia järjestelmiä ja yhtenäisiä toimintatapoja sekä käynnistää joukko kokeiluhankkeita luomaan uusia innovaatioita ja liiketoimintaa. Myös lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että se tukee alan digitalisaatiota. Näin voidaan luoda hedelmällinen maaperä digitaalisen liiketoimintaekosysteemin syntymiseksi KIRA-alalle Suomeen
Hankkeen kolme osaa
Osa 1
Tiedonhallinnan harmonisointi
Tavoitteena on edistää olemassa olevien tietojärjestelmien yhteensopivuutta, avata uusia rajapintoja julkiseen viranomaistietoon ja -rekistereihin sekä mahdollistaa uusien tietoväylien rakentaminen tiedon helpompaan jakamiseen KIRA-alan osapuolien välillä. Samalla edistetään tiedon koneluettavuutta ja prosessien laajempaa automatisointia.
Tutustu tehtyyn työhön:
Sanastot, nimikkeistöt ja standardit
Osa 2
Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt
Tavoitteena on tunnistaa ja poistaa digitalisaatiota hidastavia säädöksiä KIRA-alalla sekä muuttaa lainsäädäntöä siten, että se mahdollistaa paremmin ketterän digitaalisen ekosysteemin syntymisen. Hankkeessa tunnistetaan joukkoistamalla lainsäädännön karikoita rakennetun ympäristön prosesseissa ja analysoidaan niitä digitalisaation näkökulmasta. Tämän perusteella tehdään johtopäätökset lainsäädännön muutostarpeille.
Tutustu tehtyy työhön:
Osa 3
Kokeiluhankkeet ja pilotit
KIRA-digissä on rahoitettu yli 130 kokeiluhanketta ja pilottia, jotka tarjoavat uudenlaisia, koko kiinteistö- ja rakennusalan arvoverkkoa hyödyttäviä ratkaisuja ja toimintatapoja. Kokeilujen teemat liittyvät muun muassa tiedon yhdistämiseen, uusiin palveluihin, tiedon vakiointiin, esineiden internetiin tai uusiin toimintamalleihin.
Tutustu tehtyyn työhön: