Torstaina 16.8.2018 järjestetyssä Betoniluola-tapahtumassa pääoma- ja enkelisijoittajat etsivät KIRA-digi-kokeiluhankkeiden joukosta potentiaalisia sijoituskohteita tutun Leijonan luola -televisio-ohjelman tapaan. Tapahtuma toteutettiin yhteistyössä Finnish Business Angels FiBANin ja Pääomasijoitusyhdistyksen kanssa. Sijoittajina eli ”betonileijonina” tapahtumassa olivat bisnesenkelit Peter Friis, Reima Linnanvirta ja Ira Stening sekä pääomasijoittajat Pirkka Palomäki (MAKI Ventures), Riku Seppälä (Icebreaker) ja Lauri Kokkila (Inventure).
KIRA-digi vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota, jonka haasteita tapahtumassa esittäytyneet finalistihankkeet pyrkivät ratkaisemaan. Sijoittajatapahtuma Betoniluola on yksi esimerkki KIRA-digin aikana kokeilluista uudenlaisista toimintavoista, joilla julkinen hallinto ja yksityinen sektori yhdessä pyrkivät alan muutokseen.
”Yritykset olivat valmistautuneet lyhyillä viiden minuutin esityksillä, joissa ne kertoivat muun muassa tarvitsemansa sijoituksen suuruuden, esittelivät hyötysäästölaskelmia ja hankkeen parissa työskentelevän tiimin. Mukana KIRA-digistä oli sekä alkuvaiheen hankkeita että kypsempää liiketoimintaa, joten valikoima sijoittajille oli monipuolinen. Tilaisuudessa sovittiin yhteensä yli 40 jatkotapaamista sijoittajien ja yritysten kesken”, KIRA-digi hankkeen Teemu Lehtinen kertoo.
Sijoittajat halusivat kuulla asiakkaista, säästöistä ja myynnistä
DigiConcrete-tekoälyä kehittävän Caidion hanketta oli pitchaamassa toimitusjohtaja Aku Wilenius. Sijoittajia kiinnostivat sopimukset, hyötylaskelmat ja myyntisuunnitelma. Ira Stening halusi tietää, minkälainen on Caidion asiakas: kiinnostaako asiakasta enemmän laatu vai tuottavuuden parantaminen.
Digitaalisen lakitoimisto Turre Legalin osakas Herkko Hietanen oli esittelemässä xlex-hanketta. Jälleen sijoittajat haastoivat miettimään, kuka hankkeen asiakas on ja millä ydinosaamisella xlex erottuu kilpailijoistaan. Sijoittajia kiinnosti myös, myydäänkö datan lisäksi muita palveluita sekä millaista osaamista tiimin taustalta löytyy.
Rakennusalan lisättyä todellisuutta kehittävää CTRL Realityä oli pitchaamassa myyntijohtaja Kaapo Seppälä. Hankkeen hyötylaskelmat keräsivät kehuja sijoittajilta, Peter Friis oli erityisen kiinnostunut hankkeesta.
Vuokranantajia ja vuokranhakijoita yhdistävää It’s a match -hanketta olivat esittelemässä Sopion perustaja Tea Jarma-Vartiainen ja pääneuvonantaja Perttu Kähäri. Sijoittajat olivat uteliaita tietämään, onko hankkeella esikuvia digitaalisessa maailmassa, minkälainen kilpailutilanne sillä on ja mitä ’matchin’ jälkeen tapahtuu.
Käyttäjälähtöistä 3D-palvelua rakennusvalvontaan oli pitchaamassa Sova3D:n toimitusjohtaja ja perustaja Petri Kokko. Sijoittajat olivat erityisen kiinnostuneita hankkeen portfoliosta ja kyselivät, ovatko entiset asiakkaat myös uuden hankkeen asiakkaita. Myös myyntisyklin pituus kiinnosti sijoittajia.
Sähköautojen latausverkostoa kehittävän eChargien hanketta oli esittelemässä Cation Oy:n perustaja Katja Koponen. Konkreettisen ja tavoitteellisen hankkeen osalta kiinnostus kohdistui markkinointiin, kun Lauri Kokkila kysyi, missä vaiheessa ollaan myynnin suhteen.
Betonipöytäkirjojen digitalisointia edistävän Congridin hanketta esitteli liiketoimintakehittäjä Olli Loikkanen. Sijoittajien mielestä vastaavia ratkaisuja on paljon ja Euroopan markkina tähän kohderyhmään on melko pieni, he halusivat tietää, miten Congridin ratkaisu voittaa muut ja pystyy kasvattamaan markkinan kokoa entisestään. Myös mahdolliset kustannussäästöt kiinnostivat.
Rakennusalan pölynhallintaa ratkaisevan Consairin hanketta pitchasi liiketoiminnan vetäjä Frank Russi. Hanke herätti kiinnostusta, sen arvolupaus, bisnesmalli ja se, kuinka uniikki Consairin hanke on kansainvälisesti.
Kotiautomaatiotuote Cozifytä oli esittelemässä toimitusjohtaja Kimmo Ruotoistenmäki. Markkinoiden kehittyminen ja suuret toimijat puhuttivat sijoittajia, ja Pirkka Palomäki oli kiinnostunut erityisesti kuluttajan näkökulmasta.
Kiinteistöjen sisätiloja visualisoivaa Cubicasaa oli esittelemässä toimitusjohtaja Harri Pesola. Lauri Kokkila kehui selkeää pitchiä. Sijoittajia kiinnosti erityisesti, mitä dataa hankkeessa käytetään.
Sijoittajia kiinnosti erityisesti kolme avainasiaa: pelikentän ja kilpailijoiden tuntemus, selkeässä muodossa kommunikoidut hyödyt ja usko omaan tekemiseen riittävän suuressa mittakaavassa. Sijoittajien kysymykset ja kommentit toivat hyvin esiin kunkin esittäjän tavoitetason eli mihin mittakaavaan yritys tähtää ratkaisunsa skaalautuvan: kotimaahan, Eurooppaan vai globaalisti. Betoniluolan tallennetta ja tiimien vastauksia sijoittajien kysymyksiin pääsee katsomaan KIRA-digin Facebook-sivulla.