Blok
Blok on verkkovälittäjä, joka tekee asunnon myynnistä yksinkertaista, edullista ja turvallista. Verkkopalvelu sisältää kaikki myyntiin tarvittavat palvelut hinta-arviosta kauppakirjaan. Blok jatkaa toimintaansa, ja se on valittu sadan kiinnostavimman startupin listalle.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Blokin tarina sai alkunsa omakohtaisista kokemuksista asuntomarkkinoilla. Tarjolla olevat kiinteistönvälityspalvelut ovat kuluttajan näkökulmasta lähes täysin analogisia ja manuaalisia asiantuntijapalveluita. Päämääräksi asetettiin luoda maailman paras välityspalvelu, joka yhdistää hyvän välittäjän ja omatoimisen myymisen parhaat puolet. Kokeilun arvaus oli, että hyödyntämällä automaatiota ja tekoälyä oikeissa paikoissa asunnot saadaan nopeammin myyntiin ja löydetään asunnoille ostajat fiksummin niin, että palvelu olisi huomattavasti nykyisiä kiinteistönvälityspalveluita kustannustehokkaampi.
Tavoite: helpottaa asunnon myymistä
Alkuperäisenä tavoitteena oli luoda palvelu, joka tekee omatoimisesta asunnon myymisestä niin yksinkertaista, että suurimmalla osalla kuluttajista ei olisi tarvetta käyttää kiinteistönvälityspalvelua tulevaisuudessa. Hankkeen edetessä päätettiin kuitenkin muuttaa mallia niin, että Blokista tuli rekisteröity kiinteistönvälitysliike, joka hyödyntää kattavasti automaatiota ja tekoälyä toiminnassaan. Päätös tehtiin pitkälti asiakkailta saadun palautteen perusteella.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Käytännössä hankkeessa testattiin ja kehitettiin MVP:tä (Minimum viable product), joka kehitettiin alkuvuoden 2017 aikana ulkopuolisen rahoituksen turvin. Hankkeen tavoite oli testata palvelua kuluttajilla ja kerätä
tietoa omatoimisten asunnon myyjien eri tarpeista sekä selvittää, miten hyvin palvelu täyttää kyseiset tarpeet. Lisäksi tavoitteena oli toteuttaa palvelun avulla 1–5 asuntokauppaa vuoden 2017 alkupuoliskon aikana.
Kenelle tästä on hyötyä?
Kokeilu vauhdittaa alan uudistumista, uusien toimintatapojen kokeilua ja tukee kiinteistöliiketoiminnan digitalisaatiota. Hankkeen synnyttämä keskustelu on jo herättänyt kiinteistönvälitysalan pohtimaan omaa tulevaisuuttaan sekä digitalisaation, automaation ja tekoälyn roolia siinä.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Hankkeelle asetetut tavoitteet täyttyivät: sen aikana myytiin 22 asuntoa. Hankkeessa haastateltiin ja kartoitettiin
ensimmäiset asiakkaat ja käytettiin saatua tietoa palvelun kehittämiseen. Hankkeen ainutlaatuisuus konkretisoituu parhaiten siinä, että Suomeen rakennettiin ensimmäinen verkkopalvelu, jossa ostaja voi sähköisesti jättää tarjouksia ja jossa myyjä voi vastata annettuihin tarjouksiin sähköisen tunnistautumisen avulla.